online users

Jom masuk Sini!!!

Awal Kalam...

Salam ukhuwah saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog ini. Sudi-sudikanlah menjengah blogku ini selalu. Kepada teman2 yang ingin mengetahui pelbagai resepi masakan, tips2 dan macam2 lagi, insyaAllah carilah disini, saya akan cuba menjelajah dari blog ke blog untuk mencari pelbagai resepi dan juga ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Saturday, December 19, 2009

Cotton soft ja[anese cheese cake & Bake makaroni

Salam semua,dah lama tak masuk n3 masak2 kan..ni aku nk tayang cake yang aku dah buat minggu lps punya!tp baru nak masuk n3 minggu ni..huhu...kek ni aku 'classify' kan sbg kek 'baik punya'..ngeh!ngeh!mmg lembut,gebus,sedap gilos kek ni,mkn sepotong mesti nak!nak!nak! lagi....hubby aku suka bebeno ngn kek ni,buat satu loyang mmg tak cukup,lain kali aku nak buat lagi kek ni,tunggu vitamin R datang plak ler..hihi...
Walaupun aku agak ketinggalan bas untuk buat kek ni,(memandangkan kengkawan blog yang lain almost dah terai wat ciskek ni kan..huhu!!)tp takpe ler,janji aku dah terai pon!ada ke org kesah???ngeh!ngeh!resepinya pun mesti ramai yang dah salin kan?tp ari ni aku rajin nak letak resepi dia kat sini,resepi from Diana's recipe book!Thanks for sharing great recipe!5 star punya!!!cayalah!!

Ingredients:
140g/5 oz. fine granulated sugar
6 egg whites
6 egg yolks
1/4 tsp. cream of tartar
50g/2 oz. butter
250g/9 oz. cream cheese
100 ml/3 fluid oz. fresh milk
1 tbsp. lemon juice
60g/2 oz. cake flour /superfine flour
20g/1 oz. cornflour (cornstarch)
1/4 tsp. salt

Instructions
:
1. Melt cream cheese, butter and milk over a double boiler. Cool the mixture. Fold in the flour, the cornflour, egg yolks, lemon juice and mix well.

2. Whisk egg whites with cream of tartar until foamy. Add in the sugar and whisk until soft peaks form.

3. Add the cheese mixture to the egg white mixture and mix well. Pour into a 8-inch round cake pan (Lightly grease and line the bottom and sides of the pan with greaseproof baking paper or parchment paper).

4. Bake cheesecake in a water bath for 1 hours 10 minutes or until set and golden brown at 160 degrees C (325 degrees F).

Makes 1 (8-inch) cheesecake, 12 servings.



Yang ni korang pun mesti dah expert punya lah,ada yang tak kenal rona roni makaroni,hah ni lah dia ropanya,cuma yg ni versi bako jek..resepi dah penah taruk dulu,so sesapa yang nak tu cari lah ek,erppp!!jangan mara aa....hihi

No comments:

Post a Comment