online users

Jom masuk Sini!!!

Awal Kalam...

Salam ukhuwah saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog ini. Sudi-sudikanlah menjengah blogku ini selalu. Kepada teman2 yang ingin mengetahui pelbagai resepi masakan, tips2 dan macam2 lagi, insyaAllah carilah disini, saya akan cuba menjelajah dari blog ke blog untuk mencari pelbagai resepi dan juga ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Monday, June 15, 2009

Homemade Ice-Cream


Aiskrim ni pun dah lama buatnya,dah abih sebekas,tinggal lg sebekas kecik aje..hihi...cuma aiskrim aku ni kurang menarik dari segi kaler dia sbb aku tak bubuh pewarna dan perasa,sbb tu pucat je aiskrim aku ni..hihihi...yang ni blajo kat kelas ari tu,sesuai untuk ibu2 yang ada anak2 yang suka mkn aiskrim dan juga ibu2 yang suka mkn aiskrim tu,try la buat sendiri,ye la kalu kita beli tu tak tau samada serbuk gelatin yg digunakan tu halal atau tak kan,kalu buat sendiri kita make sure yang halal punya..PASTI!!!

Bahan2:

500gm susu kotak (perasa ikut suka)
220gm coffee mate
1/2 sudu B perasa(ikut perasa aiskrim yang kita nak)
1 sudu B gelatin sayur(pastikan halal)
2 sudu air panas(betul2 panas)
80gm gula icing (kalu manis sgt blh kurangkan)(diayak)
choc rice,badam etc-untuk hiasan

Cara2;
masukkan gelatin dan air panas dlm bekas then kacau cpt2,spy tak berketul dan hingga larut,dlm bekas lain,masukkan coffemate,gula(ayak),susu kotak then kacau dgn whisk.thrn masukkan campuran gelatin tadi,simpan dlm freeze semalaman atau sekurang2nya semalaman,selepas semalaman,ambil aiskrim tadi, putar dgn mixer sehingga jadi krim dan gebu.then masuk dlm freeze balik,bila sudah keras bolehla dimakan.selamat mencuba!!

Lovely Touch:

No comments:

Post a Comment