online users

Jom masuk Sini!!!

Awal Kalam...

Salam ukhuwah saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog ini. Sudi-sudikanlah menjengah blogku ini selalu. Kepada teman2 yang ingin mengetahui pelbagai resepi masakan, tips2 dan macam2 lagi, insyaAllah carilah disini, saya akan cuba menjelajah dari blog ke blog untuk mencari pelbagai resepi dan juga ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Friday, January 29, 2010

mee soto

Assalamualaikum w.b.t..dan selamat sejahtera semua...(chewwah mcm nak bg speech je gayanya..) ehem!ehem!....lamanya aku tak update blog, apasal ek rasa mls tol nak menghupdate skang ni..uhuk!kekurangan vitamin "R" agaknya..nak kena top-up lg neh...okes lah panjang lak aku duk melalut...ha..mee soto tu sebenonya bkn menu hari ini ye..aku ulang lg sekali "Bukan menu ari ni"..huhu..kalu korang nak tahu,mee soto ni2,3 minggu lps punya menu,ntah brp hb ek aku wat..adeh lupa lak makcik nih..sbb dah agk lama..baru ari ni aku nak publish wes..adoyai!!!!tu lah menunjukkan 'kerajinan' aku yg tak terkira...hihi...
masa gi KL bln lps my cousin yg tokey mee tu bg ler mee kuning ni kat aku..byk jugak ler,blh ler diagih2kan pd org yg berkenaan..so belen2 yg tinggal tu aku buat ler mee soto ni kan...hasil dari mengoogle aku jumpa lah resepi ni kat blog k.hana yg duk kat jipung nung..jauh maa resepi ni mari...huhu...mekasih la pada k.hana yg sudi share resepi yg asalnya juga dr mak dia ...thanks..toce!toce!!
jom kita tgk resepi yang tlh selamat aku kopipes kan...mintak halal ye k.hana cayang!!maaf jugak lah ye pasal kita ada adjust skit2 mengikut bhn yg ado!!

Bahan-bahan
  • mee kuning - celur n ketepikan
  • 1/2 ekor ayam - rebus ngan halia n garam skit - toskan ayam n ketepikan air rebusan.
  • * 1/2 biji bwg besar / 5 biji bwg merah - mayang. nk blend pon bleh tp hana suka mayang.
  • * 3 ulas bwg putih - mayang.nk blend pon bleh sm cam atas.
  • * rempah tumis 4 beradik
  • 2 sudu rempah soto/ rempah sup - + ngan skit air utk jdkan pes(aku tak ltk psl dah abih)
  • 1/2 sudu kecil serbuk kunyit
  • 1 sudu serbuk pati ayam
  • minyak utk menumis
Bahan utk taburan
  • isi ayam yang di rebus td - diracik2
  • tauhu- digoreng n potong nipis(pun takde)
  • taugeh (ganti ngn sawi)
  • bwg goreng
  • daun sup
  • kacang tanah goreng(tak letak psl tkde kt umah)
  • su'un goreng (aku tak letak gak)
  • limau kasturi/limau nipis
  • sambal kicap
  • begedil
Cara-cara
  • tumis bhn2 yang bertanda * hingga naik bau. masukkan pes soto/sup td n serbuk kunyit.
  • kacau. jgn buka api besar sgt sbb nnti pes akan hangit.
  • masukkan air rebusan ayam n pati ayam.perasakan ngan garam.biarkan mendidih.
  • matikan api.
  • cara hidangan- amik mee masukkan ke dalam mangkuk n taburkan ngan bhn2 taburan then curahkan sup td n sambal kicap skit dan juga begedil!
  • siap! :)
*untuk resepi bergedil ,klik kat sini ,aku dah pernah ltk dulu....bergedil tu mms sedap !!!

2 comments:

Sue @ Nenie said...

Salam Aqis,
Simple tapi sedap...tang nak wat begedil tu yang malas tu..tapi nak makan...

suriaamanda said...

mendidih perut i tgok gambar mee soto ni ha...baru ingat nak diet...

Post a Comment