online users

Jom masuk Sini!!!

Awal Kalam...

Salam ukhuwah saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog ini. Sudi-sudikanlah menjengah blogku ini selalu. Kepada teman2 yang ingin mengetahui pelbagai resepi masakan, tips2 dan macam2 lagi, insyaAllah carilah disini, saya akan cuba menjelajah dari blog ke blog untuk mencari pelbagai resepi dan juga ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Monday, April 13, 2009

Bergedil



Bergedil ni pun sama aku buat untuk mkn ngan soto,tapi diorang makan skali ngan bakso, sedap jugak ko...sampai tak cukup bergedil aku ni...tapi korang try la memang tak mengecewakan..aku ambik dr my resepi from Diana A

bahan2:(30 biji)

1 kilo kentang (kupas kulitnya dan potong nipis bulat)
300 gm daging cincang
2 biji telur(asingkan kuning & putih)
3/4 cwn bwg goreng
secekak daun sup(dicincang)
2 ulas bwg putih
2 sudu teh serbuk lada putih
garam secukupnya.

Cara2:
1- Panaskan kuali dan goreng kentang yg tlh dipotong bulat,bila masak,angkat dan toskan.then tumbuk lumat.
2-Tumbuk bawang putih bersama garam dan serbuk lada putih. then tumis dgn sedikit minyak,bila dah garing bolehlah masukkan daging cincang tadi,masak hingga daging bertukar warna dan airnya kering.
3- Campurkan daging yg tlh masak tadi kedlm kentang yg ditumbuk lumat,masukkan juga 2 biji kuning telur,bwg goreng dan daun sup.gaul rata adunan.then bentukkan seperti bergedil.
4- Panaskan minyak,biar betul2 panas,kalu tak bergedil senang pecah.celup ke dlm 2 biji telur putih then goreng dlm minyak panas.

Tips: Untuk mengelakkan bergedil pecah,jgn balik bergedik sehingga ia betul2 garing.ok..habess!!



Lovely Touch:

No comments:

Post a Comment