online users

Jom masuk Sini!!!

Awal Kalam...

Salam ukhuwah saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog ini. Sudi-sudikanlah menjengah blogku ini selalu. Kepada teman2 yang ingin mengetahui pelbagai resepi masakan, tips2 dan macam2 lagi, insyaAllah carilah disini, saya akan cuba menjelajah dari blog ke blog untuk mencari pelbagai resepi dan juga ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Thursday, February 4, 2010

Baby bread pudding

Assalamualaikum kwn2...pekabo?aku tak berapa nak ok rini sbb telah dilanda sakit perut,ntah brp kali kuo masuk toilet..adeh..sian kat aku,tp takpe,itu semua tak mematahkan semangat aku untuk menyediakan minum petang buat keluarga terchenta..chewwah!!ayat skema ko...hahaha..ops! sblm tu aku dah cuci tgn bersih2 eh..jgn kata tak bersih plak..heh!heh!

maka dengan sedikit semangat yang ada,terjadilah baby bread pudding ,huhu..skemanya...oklah takyah ckp byk ler,resepi aku ambik dr k.fida myresepi,mmg sedap bread pudding ni..cuma perut aku je masih tak sedap lg..huhu..makanya dengan pantas aku mengkopipeskan resepi ni,mintak izin ye tuan punya resepi,terima kasih kerana berkongsi resepi yg sodap hingga menjilat jari..hihi

Bahan-bahan ( 6 keping )

  • 2 keping roti putih
  • 2 sb tepung jagung
  • 3 sb gula halus
  • 100 ml susu cair
  • 2 biji telur(guna 1 putih telur saja)
  • 1-2 titik esen vanilla
  • sedikit buah2an campuran/kismis/kurma atau lain2 ikut selera
  • sedikit gula icing untuk tabur atas puding - (aku tk tabur pon)
  • mangkuk muffin - disapu majerin

Cara-cara

  1. Roti di siat2 kecil atau potong 1 inc. persegi.
  2. Tepung,gula,susu,telur dan esen dikacau hingga sebati.
  3. Masukkan roti dan buah2an campur(akububuh kismis ngn almond nibs aje) ke dalam mangkuk muffin.
  4. Tuangkan campuran susu sambil ditekan2 roti supaya meresap.Buat hingga habis.
  5. Susun mangkuk2 muffin berisi puding atas dulang pembakar dan bakar hingga masak kecoklatan.
  6. Biarkan puding roti seketika dan keluarkan dari mangkuk muffin(hati2 sbb masih panas).Ketika menghidang,taburkan gula icing di atas puding jika suka.
  7. ***Sedap juga klau menggunakan roti berperisa buah2an.

3 comments:

ummi_D said...

resepi ni ada msuk list gak tp tk penah nk buat..nape tk anto sini sket...huhu

Ann said...

saja buat td ida,sbb ada belen roti 3,4 keping..lgpun ayah ada td,tu yg rajin nok buat,senang dan cepat je buat dia ida,try ler..hihi..

CT Delima said...

k.ct pun lama gak x buat baby bread puding ni. kena tggu angin lintang kot baru nak buat hehehe.

ehh..kalau buang2 air jer, cuba arr minum teh pekat2. sure stop terus hehehe. jangan lupa cuci tangan bersih2 tau :DD

Post a Comment