online users

Jom masuk Sini!!!

Awal Kalam...

Salam ukhuwah saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog ini. Sudi-sudikanlah menjengah blogku ini selalu. Kepada teman2 yang ingin mengetahui pelbagai resepi masakan, tips2 dan macam2 lagi, insyaAllah carilah disini, saya akan cuba menjelajah dari blog ke blog untuk mencari pelbagai resepi dan juga ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Sunday, September 6, 2009

menu bulan pose....

Salam semua..lama tak mengupdate nih..sebenonya ni bukan menu ari ni ye...yang minggu2 lepas kot..ntah campur semua, dek kemalasan aku nak menghupdate blog,maka tertangguh la seme post neh..heh!heh!...yang kat atas tu malas tol nak cite..nama dia sotong masak merah..tentu korang dah kenal sgt dan expert sgt2 masak sotong cebggitu kan..masakan paling simple tapi sedap..tak gitu..huhu...


Yang ni pulak, pun resepi biasa2 gak..percik ikan kembung, salah satu lauk peberet aku masa bulan pose, kalu sahur makan lauk nih..pergh..amatlah berseleranya...Alhamdulillah..hihi...

Ha yang kat ateh dan kat bawah tu nama dia tauhu bunting!!jangan terkejut lak, mana2 yang rasa nak bunting tu leh la cuba tauhu ni..ahaks!!nakal tol..takde ler..korang jgn percaya lak, aku saje gurau je tuh..hahaha...ni indonesian punya resepi, penah makan yang teman indonesia aku buat, sedap..so aku try ler..

Resepi dia senang jek....

4 @ 5 keping tauhu- potong 2(segitiga)
isi ayam@ isi ikan tenggiri-cincang
2 ulas bawang merah-potong dadu halus
2 ulas bawang putih-potong dadu halus
daun bawang-hiris halus
1 btg carrot-parut halus
tauge-jika suka le...
sedikit lada putih
garam
gula
sedikit tepung campur ngan sedikit air-(biar pekat)untuk tutup isi tauhu.

cara2:
Goreng sekejap tauhu yang tlh dipotong dua, jgn samapai garing lak!pastu korek isi dia kat tgh2, campurkan dengan isi ayam atau ikan tadi.campurkan pula carrot dan tauge serta daun bawang.
tumis bawang merah dan bawang putih, masukkan isi ayam@ikan yang tlh dicampur ngn bhn2 lain tadi, masukkan garam,serbuk lada putih dan gula..

ambik sekeping tauhu, sumbat isi yang di goreng tadi dan tutup ngan gandum pekat tadi di atasnya supaya isi tauhu tadi tak keluar..pastu bolehla goreng sehingga garing..buat sampai habis. angkat dan bolehlah dihidangkan dan dimakan dengan cili padi.(aku makan ngan sos) pun sedap!!cubalah!!!!

1 comment:

Siti Asiah said...

nak resepi ikan percik tu boleh tak?

Post a Comment