online users

Jom masuk Sini!!!

Awal Kalam...

Salam ukhuwah saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog ini. Sudi-sudikanlah menjengah blogku ini selalu. Kepada teman2 yang ingin mengetahui pelbagai resepi masakan, tips2 dan macam2 lagi, insyaAllah carilah disini, saya akan cuba menjelajah dari blog ke blog untuk mencari pelbagai resepi dan juga ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Friday, October 30, 2009

Mee Ayam

Salam semua..selamat petang..mkn apa hari ni ye??hari ni aku masukkan satu lagi n3 masak2..yang sebenonya mee ni menu semalam punya,tp oleh kerana sedikit bz,so tak sempat nak masukkan semalam..hihi...2,3 ari baru ni tekak rasa mcm nak mee ayam ni je..kalu nak beli,takde plk jual yang mcm aku nak ni..huhu..lebih baik wat sendiri kan..lagipun boleh mkn banyak!!aku kan suka mkn!!haha....lagipun anak aku suka bebeno ngn mee...,kalu takde nasi pun takpe..kebetulan pulak cik hubby tak berapa sihat,so aku buat la mee ni,mana lah tau kot2 ada selera skit nak makan kan???sudahnya aku jugak yg habih 2,3 mangkuk..hubby mkn semangkuk je..ngeh!ngeh!

Resepi ni ciptaan sendiri je..sbb ikut tekak aku nak mkn apa,tu lah yang aku taruk!!alah lgpun mee ni senang je nak buat kan...nak buatnya pun cepat dan mudah!!


Bahan2:
mee kuning(dicelur)
3 ulas bawang merah (dikisar)
3 ulas bawang putih (dikisar)
1 biji bawang besar (dihiris)
5@6 ketul ayam
bebola ayam(ikut suka)
tauge(dicelur)
sawi
carrot
bunga kobis
daun bawang(untuk hiasan)
cili merah(ikut suka pedas)
kicap
garam
gula

Cara2:
rebus ayam hingga mendidih, asingkan ayam dan airnya. siat2kan isi ayam dan goreng sedikit. tumis bawang hingga garing, masukkan air rebusan ayam tadi,(kalu nak lg byk kuah leh tambah air, bila mendidih masukkan carrot dan bunga kobis, then masukkan bebola ayam, biarkan mendidih lagi,masukkan pula sawi(kalau suka boleh juga dicelur), last masuk garam dan gula.

Pastu blh la makan nganisi ayam td, air lada,kicap dan taburkan sedikit daun bawang!!lg pedas lg menyengat!!

No comments:

Post a Comment