online users

Jom masuk Sini!!!

Awal Kalam...

Salam ukhuwah saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog ini. Sudi-sudikanlah menjengah blogku ini selalu. Kepada teman2 yang ingin mengetahui pelbagai resepi masakan, tips2 dan macam2 lagi, insyaAllah carilah disini, saya akan cuba menjelajah dari blog ke blog untuk mencari pelbagai resepi dan juga ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Friday, May 1, 2009

Sayur PedasUmbut Kelapa Sawit


Korang pernah mkn tak umbut kelapa sawit??aku pun pestime dengo dan pestime mkn ni..bese mkn umbut kelapa je...yang ni ada tambah sawit plk kat bakang..hahaha....tp rasa dia lebih kurang umbut kelapa la cuma yg ni lebih lembut...ayah aku kata umbut kelapa sawit lg sedap...ntahla...

Sebenonya lauk ni kakak aku yg buat..ada org bgumbut tu kat dia..so dia bg la kat aku skit..kbtulan plk aku gi umah dia smlm,dah ada rezeki aku..miahaha...tp kt sini aku letaklah jugak resepi dia sebab aku dah pernah masak lauk ni tp guna nangka muda..ngeh!ngeh!

Bahan2:

umbut kelapa @ umbut kelapa sawit @ nangka muda} dipotong memanjang
bawang merah} ditumbuk
bawang putih} ditumbuk
halia} ditumbuk
lengkuas} ditumbuk
kunyit hidup} ditumbuk
lada hitam} ditumbuk
sedikit ikan bilis
sedikit cili padi } ditumbuk
santan secukupnya
garam
gula

Cara2:

Masukkan umbut kelapa sawit bersama2 ngan santan, bahan2 yang ditumbuk dan ikan bilis, masak atas dapur hingga menggelegak, masukkan garam dan gula..biarkan umbut lembut dan bolehlah dihidangkan.habess!!

Lovely Touch:

No comments:

Post a Comment