online users

Jom masuk Sini!!!

Awal Kalam...

Salam ukhuwah saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog ini. Sudi-sudikanlah menjengah blogku ini selalu. Kepada teman2 yang ingin mengetahui pelbagai resepi masakan, tips2 dan macam2 lagi, insyaAllah carilah disini, saya akan cuba menjelajah dari blog ke blog untuk mencari pelbagai resepi dan juga ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Monday, February 16, 2009

Bread & cheese pudding




Ari ni rasa dah ok skit..sakit perutku tak menyerang lagi..dah abih kua agaknya...heh heh heh....so ari ni aku terajin lak nak wat kue..bread & cheese pudding. resepi aku ambik kat blog princess haryati, dah lama aku ambik resepi ni baru la ni nak try buat..ermm anyway mudah je buatnya dan rasanya memang sedap,ala2 cisss kek gitu..hihihi...anak aku yang kecik tu suka banget mknnya...... jom tgk resepi:

bahan-bahan:

5 keping roti gardenia
250 ml susu uht@ fresh milk
150 ml whip@fresh cream
3 biji telur
60 gm gula castor
60 gm cheese
30 gm gula castor (utk ditabur atas puding just before bakar)
butter (untuk disapu pd setiap keping roti)
esen vanilla

Cara-caranya;

Telur dan gula di pukul hingga gula hancur. then add milk, cream, cheese and esen vanilla dan pukul sebati.susun roti yg telah disapu mentega dan dipotong kecil ke dlm loyang pembakar.bahagikan roti kpd 2 bhg,satu utk lapisan atas dan satu lagi untuk lapisan bawah,then tuangkan bancuhan susu tadi. Lastly taburkan gula castor diatas roti tadi sebelum dibakar supaya nanti ia akan caremelised on top of the pudding.(memberi bau yg lebih wangi lagi!)bakar didalam preheated oven @ 180 c secara water bath(letak loyang atas dulang berisi air utk memastikan kelembapan pudding itu) selama 25 minit.(ikut oven masing2).habesssss!

Lovely Touch:


No comments:

Post a Comment