online users

Jom masuk Sini!!!

Awal Kalam...

Salam ukhuwah saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog ini. Sudi-sudikanlah menjengah blogku ini selalu. Kepada teman2 yang ingin mengetahui pelbagai resepi masakan, tips2 dan macam2 lagi, insyaAllah carilah disini, saya akan cuba menjelajah dari blog ke blog untuk mencari pelbagai resepi dan juga ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Wednesday, February 11, 2009

kek coklat lembap




Kek coklat ni dah banyak kali aku buat, resepi dia pun aku dah letak dlm kepala aku ni...sebelum ni aku pernah cuba byk resepi kek coklat, semuanya tak memuaskan hati..tapi resepi kek ni..memang betul2 menjadi dan betul2 moist. kalu korang tak caya..cuba lah wat sendiri....hi hi!sebenonya kek ni aku buat untuk majlis jamuan group hubby aku mlm tadi, fuhh memang dpt pujian wa cakap lu...kembang habislah aku yg tak kembang2 ni..eheh!heh!jom kita tengok resepi nak?

bahan-bahan:
2oo gm mentega (kira buttercup saiz biasa tu korang buang suku je)
2 cawan tepung gandum(diayak)

1 cawan serbuk koko(1/2 cwn pun boleh dan diayak)

2 cawan air panas

1 3/4 cawan gula(kalu suka manis skit guna 2 cawan dan diayak juga)

4 biji telur

1 sudu esen vanila

1 sudu teh baking powder


untuk ganache(topping)
175gm coklat nasakan(dicincang halus)
75ml krim putar(whipping cream)
1 camb mentega tanpa garam

cara-cara:

pukul gula dan mentega hingga kembang, pastu masuk lak telur sebiji demi sebiji,masukkan e.vanila, then satukan serbuk koko dan air panas tadi,jadikan paste, tunggu hingga ia suam sikit baru campurkan dengan bahan2 tadi dan diselang selikan dengan tepung.kalu nak sedaplagi masukkan serbuk badam.then masukkan dlm loyang dan bakar suhu 170'c selama 1 jam.

untuk topping:
letak coklat masakan ,krim putar dan mentega dlm periuk atau mangkuk.masak secara double boiler dgn api yang perlahan hg hmpir mndidih. kacau coklat sehingga sebati dan tidak bergentel.biarkan sejuk seketika sebelum dihiaskan di atas kek.habessss!

Lovely Touch:



No comments:

Post a Comment