online users

Jom masuk Sini!!!

Awal Kalam...

Salam ukhuwah saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog ini. Sudi-sudikanlah menjengah blogku ini selalu. Kepada teman2 yang ingin mengetahui pelbagai resepi masakan, tips2 dan macam2 lagi, insyaAllah carilah disini, saya akan cuba menjelajah dari blog ke blog untuk mencari pelbagai resepi dan juga ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Sunday, February 1, 2009

Mee Udang



Mee udang ni sebenarnya senang dibuat dan simple je bahan-bahannya, mudah didapati di dapur anda...Ha!ha! kebetulan lak dlm freeze aku tu ada tersimpan stok udang, so aku pun terpikirlah nak buat mee udang ni...resepi dia aku sertakan sekali dibawah, tapi mcm biasa resepi aku tak letak sukatan bhn2nya...ikut selera masing-masing lah ye.....eheh!

Bahan-bahannya:

sebungkus mee kuning
7 ulas bawang putih

cili kisar
udang
sedikit isi ayam

sawi

carrot
sos cili

sos tiram

kicap cair

kicap mee @kicap pekat

garam

gula
serbuk perasa

Cara-cara
celur mee terlebih dahulu dan ketepikan.
Tumis bawang putih hingga naik bau, pastu masukkan cili kisar,tumis sampai garing, then masuk isi ayam,masuk plak air,banyak pun tak ape sebab nak jadikan kuah mi,bila dah menggelegak masukkan kicap,sos cili,sos tiram,gula,garam, serbuk perasa dan carrot, last sekali masukkan udang dan sawi,bila agak2 udang dah masak, angkat dan bolehlah dimakan dengan mee.

Lovely:

No comments:

Post a Comment