online users

Jom masuk Sini!!!

Awal Kalam...

Salam ukhuwah saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog ini. Sudi-sudikanlah menjengah blogku ini selalu. Kepada teman2 yang ingin mengetahui pelbagai resepi masakan, tips2 dan macam2 lagi, insyaAllah carilah disini, saya akan cuba menjelajah dari blog ke blog untuk mencari pelbagai resepi dan juga ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Saturday, April 25, 2009

Kastard Layer


Ari tu dah pernah wat masuk n3 kastard layer,tapi tu yang sifu aku buat, kali ni ank murid dia la pulak yg terai...aku la tuh...dah lama duk peram resepi,seb baik tak jadi pekasam..hahaha...so kali ni leh la aku letak resepi,untuk yang nak menerai..dipersilakan la....


Kalu dilihat pd bhn2,mmg byk gunakan telur,tapi nk buat dia tu taklah susah mana..cuma main campur2 je..hihi.. moh kita intai resepi ye...

Bahan A:
50gm gula pasir
10 biji putih telur
1 sudu k cream of tartar

Bahan B:
50 gm gula pasir
200gm gandum
3 biji telur kuning
1 sudu K baking powder
1/2 cwn minyak mazola/jagung
1/2 cwn air

Bahan C:(puding karamel)
75gm gula pasir
7 biji kuning telur
1 biji telur (putih + kuning)
1 1/2 tin susu cair

Bahan gula hangus:
3 sudu besar gula

Cara2:
Cairkan gula dlm loyang yang berukuran 9 inci,biarkan ia keras seketika.

Untuk Bahan A:
Pukul putih telur hingga kembang dan gebu, them masukkan gula dan cream of tartar, putar hingga sebati.

Untuk Bahan B:
dlm bekas lain,masukkan kuning telur, gandum, b. powder, minyak dan air, kacau hingga sebati dengan senduk kayu.ketepikan.

Untuk Bahan C:
Dlm bekas lain pula,masukkan 7 biji kuning telur tadi,bersama sebiji telur, gula dan susu cair,then kacau hingga sebati dgn whisk, ketepikan.

Cara2:
1. Masukkan adunan A ke dlm adunan B, (A+B)sedikit demi sedikit,dan gaul hingga sebati sampai habis,bahagikan adunan kepada kepada 2 bhg,satu bhg diletakkan pewarna pink dan e.vanila,satu bahg lagi biarkan dgn warna asal.

2. masukkan kesemua adunan C ke dalam loyang yang berisi gula tadi,then masukkan adunan A+B tadi berselang seli mengikut warna hingga habis. bakar secara double boil selama 1 jam pada suhu 180' @ mengikut oven masing2..habess!!



Lovely Touch:

No comments:

Post a Comment