online users

Jom masuk Sini!!!

Awal Kalam...

Salam ukhuwah saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog ini. Sudi-sudikanlah menjengah blogku ini selalu. Kepada teman2 yang ingin mengetahui pelbagai resepi masakan, tips2 dan macam2 lagi, insyaAllah carilah disini, saya akan cuba menjelajah dari blog ke blog untuk mencari pelbagai resepi dan juga ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Monday, March 9, 2009

Acar Telur Puyuh




Ermm..menu tghari ini....ringkas je...senang nak buat dan pastinya soodappp!!kebetulan baru ni aku beli telur puyuh satu peket..lama gak duk mikir nak masak apa ngan telur puyuh ni..resepi ni aku dpt dari mama wardiha fp,resepi asal dia dari k.hanilieza dlm mjlh jelita.

Bahan2:
1 camca teh kapur mkn dibancuh dgn 1liter air(aku tak letak)

80 ml cuka
sedikit garam

sedikit serbuk kunyit
30 gm gula

20 biji telur puyuh rebus

1 cawan air(saja aku letak nak dapatkan kuah
)

bahan2 dipotong kecil memanjang

timun

carrot
2 biji bawang besar

3 tangkai cili merah

3 tangkai cili hijau(aku tak letak)


bahan tumis:

1 biji bawang besar

3 ulas bwg putih

3cm halia

20gm biji sawi(aku tak letak)

cili kisar(resepi asal tak letak)

80ml minyak


cara2:
Rendam timun dan carrot dlmm air kapur seketika,sementara itu tumis bahan tumis tadi hingga wangi, masukkan cuka,garam dan gula,serbuk kunyit dan air.bila mendidih masukkan sayur tadi dan juga telur puyuh rebus.masak hingga kuah pekat.habess!!

Lovely Touch:

No comments:

Post a Comment