online users

Jom masuk Sini!!!

Awal Kalam...

Salam ukhuwah saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog ini. Sudi-sudikanlah menjengah blogku ini selalu. Kepada teman2 yang ingin mengetahui pelbagai resepi masakan, tips2 dan macam2 lagi, insyaAllah carilah disini, saya akan cuba menjelajah dari blog ke blog untuk mencari pelbagai resepi dan juga ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Wednesday, March 11, 2009

Vietnamese Spicy Lemongrass Chicken




Wah!wah!wah!panjang kemain namanya...ahaks!dah ramai tgk kwn2 blog cuba resepi ni,so aku pun nak tahu jugak gane rasenye...ha ari ni aku dah try buat...rupanya senang je nak buatnye...jom try nak....resepi aku c n p blog Hana je la..

Bahan-bahan
  • 3 keping isi ayam, potong saiz kecil2- goreng dulu ngan garam n kunyit.
  • 3sb gula
  • 2sb minyak masak
  • 3sb sos ikan- aku ganti ngn kiub ayam
  • 3btg serai - ketuk
  • 1sb cuka
  • 1sb sos tiram
  • 1bj bawang besar - potong dadu
  • lada merah & lada hijau - potong menyerong
Cara-cara
  1. Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan gula dan biarkan sebentar hingga bertukar warna gelap. Masukkan ayam & bawang.
  2. Lepas 5minit masukkan serai & lada. Perlahankan api & masuk bahan2 lain & gaul biar sekata. Jika kering masukkan sedikit air.
  3. Rasa & adjust apa2 yg terkurang. Hidang panas2 dgn nasi putih.


Lovely Touch:

No comments:

Post a Comment