online users

Jom masuk Sini!!!

Awal Kalam...

Salam ukhuwah saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog ini. Sudi-sudikanlah menjengah blogku ini selalu. Kepada teman2 yang ingin mengetahui pelbagai resepi masakan, tips2 dan macam2 lagi, insyaAllah carilah disini, saya akan cuba menjelajah dari blog ke blog untuk mencari pelbagai resepi dan juga ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Friday, March 6, 2009

Kuih Tok Aji Serban


Tok Aji Serban??mesti korang gelak dengo nama kue ni kan?kalu belah2 trg ni dah biasa dengo..tapi kalu luo trg ni aku xpasti plk ape ke namanya?ala2 kuih seri muka tu kot!ke?ye ke?aku tak tahu la!tapi kue ni kue traditional...hubby aku punya la suka mkn kue ni,tiap2 kali bln pose kue ni lah dia carik...so aku pun kena la blaja buat kue kegemaran buah chenta aku ni....hahaha...ambik resepi ngan mak bonda.tapi aku punya 'kepala' dia tu lembik sikit..alahai..macammana ni mak bonda!lulus ke fail nih!!


resepi:

bahan2:

untuk lapisan bawah(pulut)

3 cawan beras pulut
1 cwn santan cair(ikut keadaan,kalu nak pulut lembik skit..lebihkan santan)

secubit garam


Untuk lapisan atas


3@4biji telur

1 1/2 kerek nissan@gula melaka

gula(jika perlu)

2 cwn santan pekat@kepala santan


cara2:


beras pulut direndam untuk seketika,satukan santan cair dan garam..kacau sebati,tuangkan kedalam periuk bersama2 dgn beras pulut tadi,biarkan pulut masak. campurkan gula melaka dgn sedikit air,masak shg cair, pukul telur hingga sebati didalam bekas lain, then campurkan santan pekat tadi,kalau kurang manis blehla tambah gula.kacau sehingga semuanya sebati..kmdian kaupkan pulut dlm bekas untuk di kukus,masukkan campuran santan tadi kmudian kukus selama 25 minit atau shg masak.habess!


Lovely Touch:

No comments:

Post a Comment