online users

Jom masuk Sini!!!

Awal Kalam...

Salam ukhuwah saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog ini. Sudi-sudikanlah menjengah blogku ini selalu. Kepada teman2 yang ingin mengetahui pelbagai resepi masakan, tips2 dan macam2 lagi, insyaAllah carilah disini, saya akan cuba menjelajah dari blog ke blog untuk mencari pelbagai resepi dan juga ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Friday, March 6, 2009

Percik Ikan Kembung



Dah lama tak wat masuk n3 masak-memasak ni kan...haa...ari ni aku start blik n3 masakan aku yg agk lama aku tinggalkan ni,tp hr ni msk sempoi je...percik ikan kembung..masa beli semalam ikan kembung ni segar lagi tau!ikan baru naik!

bahan2:
4 ekor ikan kembung
3biji bawang merah (dikisar)
2 ulas bwg putih (dikisar)
1 btg serai
3 hiris lengkuas(ditumbuk)
1 mangkuk santan pekat
1 inci kunyit hidup(ditumbuk)
sedikit cili kisar
1 keping asam gelugur
garam dan gula

cara2:
Lumurkan ikan dengan garam dan kunyit,bungkus dengan aluminium foil then bakar.jgn terlalu lama.masukkan santan pekat dlm periuk dan masukkan segala bahan2 yang dikisar dan ditumbuk tadi, masukkan sekali asam gelugur atau asam keping,serai dan biar ia mendidih sebentar,then garam dan gula..lastly curahkan atas ikan kembung yg tlh dibakar atau pun boleh dimasukkan terus ke dlm kuah tadi.habesss!!

LovelyTouch:

No comments:

Post a Comment