online users

Jom masuk Sini!!!

Awal Kalam...

Salam ukhuwah saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog ini. Sudi-sudikanlah menjengah blogku ini selalu. Kepada teman2 yang ingin mengetahui pelbagai resepi masakan, tips2 dan macam2 lagi, insyaAllah carilah disini, saya akan cuba menjelajah dari blog ke blog untuk mencari pelbagai resepi dan juga ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Monday, March 16, 2009

Ikan Bakar



fuh!ikan bakar...mmg peberet!nak2 mkn time panas2 lagi...perencahnya aku buat sendiri..amat senang la sangat...kalu rajin...kalu malas beli je kat kedai..hahaha...... moh tengok resepi..aku ambik dari rinchan fp.. tapi gambo aku silau la pulak!





Ini rupa ikan yang belum dibakar

bahan2:
1 ekor ikan bersaiz besar(dilumur sedikit garam dan asam jawa)

bahan A:
Bwg besar-(dimayang)
bawang putih(diketuk)
bwg merah(dimayang)
halia(diketuk)
serai(diketuk)
lengkuas(diketuk)
cili kisar


santan
air asam jawa
garam
gula merah@gula melaka

cara2:
tumis semua bahan A hingga garing..masukkan air asam jawa, masak hingga likat dan naik minyak.tambahkan dengan gula melaka dan garam secukupnya.
then masukkan santan dan masak hingga warna putih santan tadi hilang.
lapikkan dulang dgn aluminium foil @ daun pisang.lumurkan dengan perencah tadi..dan bakar dlm oven hingga masak.sekali sekala lumurkan lagi sambal..memang perg!!wa cakap lu..yehaa.....!!!!

Lovely Touch:

No comments:

Post a Comment