online users

Jom masuk Sini!!!

Awal Kalam...

Salam ukhuwah saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog ini. Sudi-sudikanlah menjengah blogku ini selalu. Kepada teman2 yang ingin mengetahui pelbagai resepi masakan, tips2 dan macam2 lagi, insyaAllah carilah disini, saya akan cuba menjelajah dari blog ke blog untuk mencari pelbagai resepi dan juga ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Sunday, March 29, 2009

Kuih Keria




Masa balik umah mak mertua hari tu,dia buat kuih keria ni..sedap pulak,rasa tak puas makannya..so semalam gi pasar malam terus cari ubi untuk buat kue tu..tapi ubi aku beli ni ubi kaler biru ala2 purple gitu..ahaks!camno lak tu??keh!keh!takpe ler janji ubi..dan rasa dia tetap mcm ubi...wakaka....resepi samalah ngan ikan tu,nanti aku letak kedian ye....




Resepi:(dari syahmi dari myr)

Bahan-bahan ( 20 biji saiz comel2 )

  • 500gm ubi keledek putih-aku guna keledek biru
  • 1 cawan tepung gandum
  • Sedikit garam
  • 3 sudu besar gula dan sedikit air

Cara-cara

  1. Rebus ubi keledek hingga empuk.
  2. Toskan airnya dan bubuh sedikit garam.
  3. Lenyek sampai hancur sementara ubi masih panas.
  4. Rehatlah dulu sementara menunggu ubi betul2 sejuk.
  5. Bila sudah sejuk, masukkan tepung gandum dan uli hingga sebati.
  6. Buatlah bentuk seperti gelang dan goreng.
  7. Setelah siap digoreng, masak gula dgn air dalam kuali lain.
  8. Didihkan gula hingga pekat.
  9. Masukkan kuih tadi dan kacau hingga rata. Bagi semua kuih kena gula.
  10. Kacau hingga gula nampak bertali baru boleh tutup api.
  11. Dah tutup api , kacau lagi hingga gula kering dan kuih dan tidak melekat.
  12. Jom kita makan.




Lovely Touch:

3 comments:

Nik Nurehan said...

mau! mauu...
acu wt utk an sbutir duoo :(
sokmo kelis gamba jah..

Ann De'houzze said...

buleh an,nanti kita swap ngan baju nak tak??kah!kah!kah!

an.wardrobe said...

uuwaa.. bkn nyer nk bg free2...
ann x ikhlas ni...eeee kutir sapa lebam :P

Post a Comment