online users

Jom masuk Sini!!!

Awal Kalam...

Salam ukhuwah saya ucapkan kepada pengunjung-pengunjung blog ini. Sudi-sudikanlah menjengah blogku ini selalu. Kepada teman2 yang ingin mengetahui pelbagai resepi masakan, tips2 dan macam2 lagi, insyaAllah carilah disini, saya akan cuba menjelajah dari blog ke blog untuk mencari pelbagai resepi dan juga ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Sunday, March 29, 2009

Ikan Masak Stim



Semalam pergi pasar tengok ada ikan beso..so aku pun apa lagi terus beli sebab dlm kepala dah kira2 nak masak ikan stim..erm..tima kasih jugak pada cik hubby cayang sebab tolong siang ikan tu..maklumlah bini dia ni bab2 siang ikan beso ni tak berapa rajin sikit..bese2 beli ikan beso ni suruh tokey jual ikan tu je siangkan,tapi semalam lupa pulak!untuk resepi ikan ni aku postpone dulu la ye..lain masa aku update resepi k!!huhu....




Resepi:

seekor ikan bersaiz besar
1 labu bawang besar-dimayang halus
3-4 ulas bawang putih-dimayang
2-3 inci halia-dimayang
3 biji cili padi-dimayang
2 btg serai-dimayang
1 sudu b sos tiram
1 sudu b kicap cair
1 sudu b sos ikan (optional)
sedikit air asam jawa
1 biji limau kasturi@limau nipis
garam
gula

Cara2:

Bersihkan ikan, lumurkan sedikit garam dan asam jawa, bubuh semua bahan2 yang dimayang, air asam jawa dan juga segala sos tadi ke atas ikan,jika mahukan sedikit kuah letakkan sedikit air,garam dan gula..then bolehla di masak di atas dapur secara stim atau masukkan saja dlm oven.kalau ikut akunye style,aku guna style atim oven,lagi senang..heh!heh!heh!.....siap!!habess!!



Lovely Touch:

2 comments:

Nik Nurehan said...

mujo la huzben pum expert bab2 dapo ni. keke..

Ann said...

tu la an cik hubby tu rajin palk dia ari ni nak tulun bini dia ni..keke...

Post a Comment